Uusimate trendide jälgedes / Graci

,
Toimetaja
Foto Renars Koris spetsiaalselt Forbesile
Foto Renars Koris spetsiaalselt Forbesile

Alise Balgalve loodud tervislik “Graci” müsli on kahe ja poole aasta jooksul jõudnud rohkem kui 300 poe riiulitele Lätis. Kas sellest piisab, et vallutada ka eksporditurg?

Kuigi maailma elanike arv kasvab pidevalt ning hommikusöök on paljude jaoks kõige tähtsam söögikord, kahaneb hommikuhelveste tarbimine iga aastaga vähemalt protsendi võrra. Turuliider Kellogg’s teatas 2013. aasta lõpus, et koondab 2000 töötajat. Suhkrustatud maisihelveste ajastu on läbi ning nende tootjad kaotavad turuosa sellistele ettevõtjatele nagu Alise Balgalve.

Kui varem oli toidu losoo a fun for you, siis nüüd on see good for you, ning selle trendi pealt loodab teenida ka Alise, kes on pannud aluse tervisliku hommikumüsli „Graci“ tootmisele. Viis aastat tagasi oli see vaid idee, kuidas taastada omaenda füüsilist vormi, kuid nüüd saab „Graci“ müslit osta juba 300 Läti poest. 2015. aasta esimestel kuudel saavutas firma juba 80 000 euro suuruse käibe – sama palju kui 2014. aastal 12 kuu jooksul. Nüüd on Alise valmis alustama äriga ka välismaal.

Alise ei ole veel 30-aastanegi. Aastal 2014 valiti ta Forbesi talentide edetabelisse „30 alla 30-aastast“. Tõsi – see tee ei ole olnud talle kerge. Alise perekond vaevles pidevas rahapuuduses ning juba 15-aastaselt tegi Alise juhutöid koristaja või pakendajana. Pärast keskkooli lõpetamist sai tööst prioriteet – ta töötas Lidos, müüs seinaplaate ja juhtis ehitustöid.

„Nooruse maksimalism – kui sa ei tea, et seda ei saa teha, siis sa lähed ja teed,“ naeratab Alise.

Esimene laps tõmbas karjäärile pidurit. Selleks et kiiresti taastada figuur, hakkas noor ema tundma huvi tervisliku toidu vastu. Dieedi aluseks olid kiudained, mida saab teraviljadest, ning Alise hakkas ise kokku segama erinevaid müslisid. Kui tema segusid tellis juba 30 sõpra, „siis oli selge, et sellest saab teha äri“.

„NOORUSE MAKSIMALISM – KUI SA EI TEA, ET SEDA EI SAA TEHA, SIIS SA LÄHED JA TEED.“

Oma retseptide täiustamiseks läks ta näitusele „Riga Food“, kus tutvus mitme teadlasega. „Kui soovid toota, kuid sul ei ole palju vahendeid, siis on vajalik leida oma nišš. Selleks et olla oma niši parim, tuleb ennast positsioneerida. Selleks et seda saavutada, oli mul vaja aga vastuseid küsimustele, mida ei saanud guugeldada,“ räägib ettevõtja. Teadlased aitasid retsepte välja töötada. Valmis müsliga läks Alise tehnoloogide juurde, kes aitasid plaanida tootmisprotsessi. Nüüd on Alise konsulteerinud 30 teadlasega Läti ülikoolidest.

Alise äriedu võti on tema võime leida inimesi, keda saab motiveerida aitama peaaegu tasuta. Näiteks teadlaste konsultatsiooni eest ei ole ta tasunud mitte midagi, sest „nad on huvitatud oma ideede kommertsialiseerimisest“. Ta kaasas ettevõttest Taivas Ogilvy ka kujundaja Maris Balodise, kes oli valmis 100 lati (praegu 142,29 eurot) eest kujunda ma pakendi, et täiendada oma portfooliot. Enne seda oli Alise uurinud maailma parimaid näiteid ja valinud välja silindrikujulise pakendi kaanega. Logo joonistas ta ise, ülejäänu jättis Marise hoolde. „Graci“ müsli ei eristunud vaid atraktiivse disaini poolest. Selle koostis on kõrgema toiteväärtusega kui konkurentide tooted – puuviljad on töödeldud meetodiga, mis säilitab vitamiine, teraviljad on idandatud, et need sisaldaksid rohkem kiudaineid. Tänu väljapaistvale disainile ja tervislikule koostisele alustab „Graci“ kvaliteettoodete segmendis hinnaga, mis on 40% võrra kõrgem kui teistel hommikusöögihelvestel.

Alguses segas Alise müslisid kodus ise ja müüs oma sõpradele. Üks selline pakike sattus jõulukingitusena Rimi kategooriajuhi kätte ning varsti pärast seda sai Alise e-kirja, et Rimil oleks heameel lisada see oma tootevalikusse. Noor naine astus sisse Jelgava äriinkubaatorisse ja alustas tööd, et juba kolme kuu pärast, 2012. aasta sügisel, viia oma toode Rimi kauplustesse. Selleks et puuviljatootjate juures proovipartiid toota, oli tarvis 5500 eurot, mille esmalt laenas talle abikaasa Kārlis ja hiljem maksis äriinkubaator sellest summast 85% tagasi. Toodeti neli esimest müslisegu: „Kõhnake“ (Tievais) kaalu langetamiseks, „Energiline“ (Enerģiskais), mis annab jõudu, „Kaunis“ (Skaistais), mis aitab taastada nahka, juukseid ja küüsi, ning „Kerge“ (Vieglais), mis puhastab organismi.

Alguses ostis Alise müslide tootmise sisse, kuid nüüd juba mõnda aega on tal väike tootmiskoht – eesruum, kus hoitakse tooraineid, ja vannitoasuurune ruum, kus asub seade müsli segamiseks. Alise muidugi ei plaani jääda vaid väiketootjaks. Ta on juba loonud mitu uut toodet. Müsli alternatiivina on poodidesse ilmunud ka hommikupudrud. „Graci“ muffinid sobivad hommikusöögiks, mida süüa teel tööle või kooli, ning söögikordade vahepalaks. Lõunavõi õhtusöögiks saab osta tatra või kuskussi kiirputrusid. Tootevaliku suurendamiseks on investeeritud 40 000 euro ringis, mille on andnud nii Jelgava äriinkubaator kui ka tugiprogramm Altum.

Gurmeehommikusöögid täiskasvanutele, pudrud, tervislikud täisteratooted ja on-the-go hommikusöögid on turuosa, mis areneb praegu kõige kiiremini. Nõudlus tervislike hommikupalade järele on viimase kolme aasta jooksul kasvanud 22%, kusjuures need tooted on kõrge lisandväärtusega, mis lubab Alisel teenida 30%. Tõsi – kasumit ei saa väga suurendada. Kuigi müügimahu kasvades väheneb tootmismaksumus, liidavad suurpoed oma osa võttes hinnale vähemalt poole.

Kohalikul turul on konkurents tihenemas – Dobeles DZIRNAVNIEKS on investeerinud 5,3 miljonit eurot oma müsli tootmisliini rajamiseks. Alise peab kiiresti hakkama eksportima ning esimesed sammud on juba astutud – on allkirjastatud lepingud Rimi ja IKI poodidega Leedus ja Eestis. Leedu turul on populaarseimad müslid ja pudrud, kuid valikus ei ole ühtegi looduslikku hommikusöögisegu. Eestis omakorda tunnevad ostjad rohkem huvi tervisliku toidu vastu. Siin on ka oma kohalik tervisetoodete sari „Karli ja Linda maiustused“, mille tooted on valminud käsitööna ja mida saab osta vaid ökopoodidest.

On selge, et naaberriikides on turg olemas, kuid selle vallutamiseks on vajalikud investeeringud. Sellepärast otsib Alise Balgalve riskikapitali.


Ekspordinõuanded – Bislan Abdulmuslimov, AB Holdingu president


Huvitav idee, mille esimene väljakutse on saada liidriks kohalikul turul. Ilma eduloota ja ennast Lätis tõestanud toodeteta on eksporditurule minna riskantne.

Tundub, et veel kasutamata nišš on lapsed. Just lapsed on sihtrühm, tänu kellele on suurtel hommikusöögihelveste tootjatel miljarditesse ulatuv käive. Kui vanemad söövad ise tervislikke müslisid, annavad nad neid ka oma lastele suhkurdatud helveste asemel. Lisaks sellele on tervislik toit üks aktuaalseimaid teemasid koolides ja lasteaedades. See võib olla võimalus müüa müslisid palju suuremas mahus. Kuid ei tohi unustada, et lapsed on eriti nõudlikud tarbijad, sellepärast tuleks mõelda atraktiivsema disaini ja huvitavamate retseptide peale.

Ekspordiga alustades ei tasu rapsida erinevatel turgudel, vaid keskenduda Baltikumile. Tuleb võtta eeskuju Nestlélt, mis 1980ndatel oma hommikusöögihelveste äri alustades otsustas keskenduda Suurbritanniale. Samal ajal tuleb pidevalt katsetada edasiste turgudega, tehes koostööd sarnase niši tootjatega, näiteks ettevõttega Rāmkalni, kes on alustanud ekspordiläbirääkimisi Hiinaga puuviljasukaadide asjus. Tuleb meelde jätta, et vaid üheskoos saab saavutada suurt läbimurret, sellepärast soovitan liituda assotsiatsiooniga Food Export.

Kokkuvõttes arvan, et äril on puudu ainulaadne toode, mis võiks olla gluteenivaba müsli liin. Just see on hetkel üks kiiremini kasvavatest toidutööstuse segmentidest. Kes selle esimesena vallutab, saab suurima võidu.

1384 Visi skatījumi 4 Skatījumu šodien

Jäta kommentaar

Ühine vestlusega


wpDiscuz